OLEJ LNIANY BUDWIGOWY NIEOCZYSZCZONY

olej budwigowy

W swoim życiu zjadamy różna tłuszcze. Nie zdajemy sobie sprawy czy są one dobre, czy złe. Tłuszcze różnią się od siebie wartością odżywczą. Możemy rozróżnić dwie grupy: te „niepożądane” przez nasz organizm czyli zwierzęce, jak i „zdrowe” czyli roślinne oraz rybne.

Tłuszcze są mieszanką kwasów tłuszczowych, które to możemy podzielić na trzy grupy:

  • KWASY NASYCONE, czyli te pochodzenia zwierzęcego, jak smalec, wędliny, masło. Są tylko dla organizmu niepotrzebnym źródłem kalorii. Gromadząc się w organizmie powodują wzrost cholesterolu we krwi i miażdżycę. Powinniśmy dla zachowania naszego zdrowia unikać tłuszczów zwierzęcych.
  • KWASY JEDNONIENASYCONE, czyli w większości kwasy omega-9. Możemy je znaleźć w oliwie z oliwek, oleju z rzepaku, z awokado, arachidowym, a także olejach rybich. Przyczyniają się głównie do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi.
  • KWASY WIELONIENASYCONE, Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT). Są to kwasy niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu, których nie potrafi sam wytworzyć. Znajdują się w olejach roślinnych i rybich. NNKT działają na powstawanie błon biologicznych każdej komórki naszego organizmu, a także działają na regulację procesów fizjologicznych.

W skład NNKT wchodzą dwie rodziny kwasów:

  • kwas omega-3 – znajdziemy go przede wszystkim w oleju lnianym wysokolinolenowym, oleju z lnianki, z dzikiej róży, oleju konopnym. Wykazuje działanie przeciwnowotworowe, przeciwzakrzepowe, obniża ciśnienie krwi oraz przeciwdziała arytmii serca.
  • kwas omega-6 – znajdziemy go w oleju z wiesiołka, ogórecznika, słonecznikowym, winogronowym. Przyczynia się do obniżenia cholesterolu we krwi.

Najważniejsze dla człowieka są kwasy omega-3, omega-6 oraz omega-9.

Prawidłowa proporcja przyjmowania kwasów omega-3 do omega-6 wynosi 1:3, czyli omega-6 winno być około 3 razy większe niż omega-3.

SKUTKI NADMIARU KWASÓW OMEGA-6

W diecie Europejczyków znajduje się zbyt mała ilość kwasów omega-3, a za duża ilość kwasów omega-6. Zbyt duża ilość omega-6 wpływa na powstawanie związków prozapalnych w organizmie. Powoduje to powstanie stanów zapalnych oraz alergicznych, zachwiania równowagi immunologicznej, nadmiernych podziało komórek nowotworowych. Kwasy omega-3 hamują podziała komórek nowotworowych.

SKUTKI NIEDOBORÓW KWASÓW OMEGA-3

W naszej diecie nie goszczą zbyt często tłuste ryby morskie. Są one bogate w kwasy omega-3. Nie dostateczna ich ilość w naszym organizmie, sprzyja powstawaniu wielu chorób. Działa niekorzystnie na funkcjonowanie mózgu, zwłaszcza u dzieci oraz młodzieży. Niedobór sprzyja powstawaniu nowotworów, stanom zapalnym w organizmie, alergiom, ADHD-zwłaszcza u małych dzieci oraz ich nadpobudliwości.

Ponadto niedobór omega-3 powoduje: nadciśnienie tętnicze, niepłodność, niedobór płytek krwi, zmniejszona odporność na infekcje, a także zahamowania wzrostu u dzieci.

CECHY OLEJU LNIANEGO BUDWIGOWEGO NIEOCZYSZCZONEGO

Olej lniany nieoczyszczony w odróżnieniu od sklepowych olejów posiada drobinki nasion lnu, które tworzą charakterystyczny osad na dnie butelki. Osad może być pylisty, podobny do surowego białka jaja. Występujący osad jest w większości rzeczą normalną, a także nie obniża jakości oleju.

Znakiem, że olej zaczyna się psuć jest jego RAPTOWNA (w zaledwie 24-48 godzin) zmiana zapachu (zjełczały) oraz smak z przyjemnego lnianego na gorzki.

DIETA DR JOHANNY BUDWIG – KURACJA ANTYRAKOWA

Pionierka badań nad kwasami omega, niemiecki biochemik, farmakolog dr Johanna Budwig żyłą blisko 100 lat (30.09.1908-19.05.2003). Była siedmiokrotnie nominowana do Nagrody Nobla, lecz nigdy jej nie dostała. Prowadziła badania nad wpływem diety na stan zdrowia człowieka. Badała również wpływ dobrych i złych tłuszczów na ciało człowieka. Prowadziła żmudne badania nad chorymi na raka, przez co uratowała wielu tych (ok 90% chorych), których pozostali lekarze nie potrafili i odsyłali do domów na pewną śmierć.

Analizując krew ludzi chorych i zdrowych doszła do wniosku, że ci chorzy mieli bardzo niski poziom fosfatydów i lipoprotein we krwi oraz cierpieli na anemię. Ponadto, krew chorych była koloru zielonkawo-żółtego. Dodatkowo, krew ludzi chorych miała za mały poziom omega-3. To popchnęło dr Budwig do wyszukiwania i mieszania takich składników, które mogą dostarczyć omega-3 do organizmu w najłatwiejszy sposób.

To spowodowało badania nad dobroczynnym wpływem oleju lnianego. Łącząc go z białkiem (obecnie może to być twaróg bądź jogurt) dr Budwig podawała go w postaci pasty chorym (PASTA BUDWIGOWA). PASTA BUDWIGOWA:

3-6 łyżek oleju z siemienia lnianego (w zależności od tego w jakim stadium choroby jesteśmy); 200ml białego sera lub twarogu (jogurt bądź maślanka w podwójnej ilości);

1-3 łyżki świeżo zmielonego siemienia lnianego; odrobinę papryki cayenne.

Całość składników dokładnie mieszamy, tak żeby nie pływały „tłuste” oczka oleju lnianego. Do takiej mieszanki możemy dodać czosnek, paprykę, jabłka, figi, winogrona bądź miód – według własnego uznania.